Edward Antoni Czerny, znany również pod imieniem Eberhard Antonius Czerny oraz jako Edward Eberhard Czerny, był jedną z wyrazistych postaci polskiej muzyki tanecznej. Urodził się 11 czerwca 1917 roku w Zabrzu, znanym ówcześnie jako Hindenburg, a swoje życie zakończył 16 lutego 2003 roku w Salzgitter.
Jako polski kompozytor, dyrygent, aranżer i multiinstrumentalista, Czerny znacząco wpłynął na rozwój gatunków muzycznych związanych z tańcem. Jego twórczość pozostaje istotnym elementem polskiego krajobrazu muzycznego, łącząc tradycję z nowoczesnością.
Życiorys
Przed II wojną światową Edward Czerny był studentem w Konservatorium der Reichshauptstadt w Berlinie, gdzie uczył się kompozycji oraz teorii muzyki pod okiem Kurta von Wolfurta, a także dyrygentury, kształcąc się pod kierunkiem Artura Rothera. Po zakończeniu nauki, prowadził własną orkiestrę, która występowała na licznych koncertach oraz rewiach na Górnym i Dolnym Śląsku, obejmując takie miasta jak Katowice, Gliwice czy Wrocław. Dodatkowo, w Zabrzu przewodził orkiestrze rozrywkowej, znanej jako „Haus Mertopol” oraz „Admiralspalast”. Jego talent muzyczny zaowocował także występami w rozgłośni gliwickiej.
Warto podkreślić, że Czerny nie został powołany do wojska z powodu niepełnosprawności spowodowanej wypadkiem samochodowym, do jakiego doszło w Berlinie. W okresie działań wojennych przebywał w Hindenburgu. Po wojnie, w latach 1945–1946, współzakładał Zabrzańską Orkiestrę Filharmoniczną oraz Oddział Związku Zawodowego Muzyków w Zabrzu. Do 1947 roku pełnił funkcję dyrygenta swojej orkiestry, dla której komponował rozrywkowy, taneczny i swingowy repertuar, zawierający elementy jazzowe.
W czasie od 1948 do 1981 roku Edward Czerny zaangażował się w tworzenie kompozycji oraz aranżacji dla symfonicznych i rozrywkowych orkiestr Polskiego Radia oraz Telewizji, działających w miastach takich jak Warszawa, Kraków, Katowice i Łódź. Jako kierownik muzyczny Teatru Dramatycznego w Jeleniej Górze w latach 1951–1954 oraz dyrygent big bandu Jana Walaska w 1957 roku, odegrał ważną rolę w zakresie kultury muzycznej tamtych czasów. W roku 1959 podpisał kontrakt jako koordynator artystyczny dla orkiestr dętych oraz symfonicznych Związku Zawodowego Kolejarzy, co otworzyło mu drzwi do stałej współpracy z czołowymi orkiestrami w Polsce oraz za granicą.
Od 1955 roku Czerny mieszkał w Warszawie i w latach 1955–1958 pełnił rolę drugiego dyrygenta big bandu, a od 1959 do 1974 był jego pierwszym dyrygentem oraz dyrektorem artystycznym. Działając jako Orkiestra Taneczna Polskiego Radia, nagrał blisko dwóch tysięcy utworów oraz koncertował w Polsce i sąsiednich krajach, takich jak NRD, ZSRR, Czechosłowacja, Rumunia i Węgry. Od 1959 roku realizował również audycje radiowe w Programach I i II Polskiego Radia, w których wprowadzał przeboje, które stały się znane na cały kraj.
W roku 1975 Czerny skoncentrował się na twórczości kompozytorskiej, dyrygując w Polsce i w Niemczech. W 1979 roku, z okazji pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski, przygotował monumentalne opracowanie pieśni „Boże, coś Polskę”, zamówione przez Komitet Papieski. Od 1981 roku prowadził działalność muzyczną za granicą, współpracując z niemieckimi orkiestrami symfonicznymi, dętymi i rozrywkowymi, w tym z NDR Sinfonieorchester, NDR Pops Orchestra oraz Rundfunk-Tanzorchester Berlin.
W 1992 roku, w wyniku poważnego wypadku samochodowego w Salzgitter, jego życie uległo dramatycznemu przełomowi. Ostatecznie, Edward Czerny został pochowany w Berlinie. W ciągu swojej kariery muzycznej, artysta został uhonorowany licznymi nagrodami, w tym wieloma wyróżnieniami od Ministra Kultury i Sztuki, nagrodą na Festiwalu Jazzowym w Nowym Jorku za kompozycję „Diabelski młyn” (1959) oraz nagrodą w międzynarodowym konkursie w Monachium za utwór „Wesoła wiadomość” (1964). Jego talent został doceniony również w Londynie za „Saksofony na huśtawce” (1971) oraz w Wiedniu za „Parafrazę „Perpetuum Mobile” J. Straussa (1975). Czerny otrzymał ponadto „Złotą płytę” za całokształt twórczości Polskich Nagrań (1977) oraz został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski w 1976 roku, za zasługi dla polskiej kultury.
Dorobek artystyczny i twórczość
Edward Czerny to postać, która wywarła znaczący wpływ na rozwój muzyki w Polsce, będąc jednym z kluczowych organizatorów Festiwali w Sopocie, Opolu oraz Kołobrzegu. Pełnił rolę dyrygenta, aranżera i opiekuna artystycznego tych wydarzeń przez wiele lat. Jego twórczość obejmowała również muzykę teatralną i filmową, co czyni go niezwykle wszechstronnym artystą. Przez cały okres swojej kariery współpracował z cenionymi zespołami, takimi jak Śląsk i Mazowsze, od momentu ich powstania.
W Archiwach Polskiego Radia, w miastach takich jak Warszawa, Łódź, Katowice czy Kraków, zachowało się ponad 3000 nagrań, które były wykonywane pod jego dyrekcją. W tych nagraniach brało udział wielu kompozytorów, takich jak Henryk Debich czy Jerzy Harald, prezentujących różnorodne gatunki muzyczne – od klasyki po jazz. Edward Czerny komponował utwory dla znakomitych solistów operowych i operetkowych, w tym E. Ignatowicz, I. Nawe, czy Bogdana Paprockiego. Jego twórczość obejmowała także największe gwiazdy polskiej piosenki, takie jak H. Bielicka, U. Dudziak i Violettą Villas, współpracując z nimi przy wielu hitach.
Artysta nagrał ponad 300 płyt dla takich wytwórni płytowych jak Polskie Nagrania i Muza, a jego nagrania rozrywkowe cieszyły się ogromnym uznaniem, co pozwoliło na wiele wznowień. W 2004 roku powstała Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, która ma na celu wydawanie jego dzieł oraz promocję jego twórczości. W 2005 roku odbył się również Zabrzański Festiwal Orkiestr, upamiętniający jego osobę. W 2007 roku otrzymał tytuł Wybitnego Zabrzanina, a w 2010 roku na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zrealizowano pracę dyplomową na temat jego języka muzycznego.
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech jego twórczości jest umiejętność łączenia brzmienia orkiestry symfonicznej z big bandem. To połączenie pozwalało na osiąganie efektywnego rytmu i ekspresji, typowej dla swingu. Stworzył unikalne brzmienie i styl aranżacji, który znacząco wpłynął na polską scenę muzyczną lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. W ten sposób przyczynił się do rozwoju rozrywkowej muzyki w Polsce.
Upamiętnienie: cykl W hołdzie Edwardowi Czernemu
Koncerty z cyklu W hołdzie Edwardowi Czernemu nawiązują do tradycji noworocznych koncertów z lat pięćdziesiątych, które były zapoczątkowane przez artystę w Filharmonii Narodowej. W trakcie tych wydarzeń prezentowano polską muzykę rozrywkową, zaś Edward Czerny dyrygował autorskimi kompozycjami, dodając jazzowe improwizacje. Cykl, zapoczątkowany w 2004 roku, ma na celu udział czołowych orkiestr oraz solistów, którzy wykonują utwory stworzone przez Czernego dla wybitnych gwiazd polskiej sceny.
W repertuarze koncertów znaleźć można utwory pisane przez Edwarda Czernego przez ponad cztery dekady, które są dostępne w repertuarach filharmonii i innych instytucji kulturalnych. Do tej pory odbyło się wiele monograficznych koncertów z tego cyklu w niemal każdym polskim mieście, prezentując dorobek Czernego w zróżnicowanych składach instrumentalnych:
- muzyka klasyczna i rozrywkowa na orkiestrę symfoniczną,
- muzyka klasyczna i rozrywkowa na orkiestrę symfoniczną i orkiestrę dętą,
- muzyka rozrywkowa na orkiestrę symfoniczną i big band,
- muzyka rozrywkowa i jazzowa na big band i orkiestrę smyczkową,
- muzyka jazzowa na big band.
Wykonawcy koncertów z cyklu W hołdzie Edwardowi Czernemu
- Orkiestry symfoniczne polskich filharmonii, Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego im. Stanisława Moniuszki, Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Wojska Polskiego, Big Band Z. Namysłowskiego oraz wiele innych,
- dyrygenci: M.J. Błaszczyk, T. Chmiel, S. Chrzanowski, K. Dębski, J. Deląg i inni,
- soliści instrumentaliści: K. Bednarczyk, G. Hordyjewicz, P. Juryś, Janusz Muniak oraz inni,
- soliści wokaliści: Olga Bończyk, Grażyna Brodzińska, Urszula Dudziak oraz wielu innych,
- tancerze: pierwsi soliści Teatru Wielkiego oraz soliści Teatru Muzycznego w Lublinie,
- choreografia: E. Głowacka, Z. Rudnicka.
Ważniejsze kompozycje i aranżacje
Edward Czerny, uznawany za znaczącą postać w dziedzinie muzyki, pozostawił po sobie bogaty zbiór kompozycji i aranżacji, które prezentują jego wielki talent oraz różnorodność stylów. Spośród najważniejszych dzieł można wymienić szereg orkiestrowych utworów oraz większe formy muzyczne, które podkreślają jego wszechstronność jako kompozytora.
- „Valse – Impromptu Nr 1” na sekstet smyczkowy (1931),
- „Valse – Impromptu Nr 2” na kwintet smyczkowy (1931),
- „Heimatkundliche Ouvertüre” na orkiestrę symfoniczną (1932),
- „Suite Nr 2” na dziesięć instrumentów blaszanych (1933),
- „Tanz der Wellen” – Sinfonisches Bild nr 1 (1933),
- „Walzer – Idyll” na saksofon tenorowy i fortepian (1934),
- „Walzer – Episode” na saksofon tenorowy i fortepian (1934),
- „Zigeuner Werbung” – Czárdás na dwoje skrzypiec i fortepian (1934),
- „Schneeflocken foxtrott” – intermezzo na orkiestrę jazzową i kwintet smyczkowy (1936),
- „Ein bunter Abend” – uwertura na orkiestrę symfoniczną (1938),
- „Tippmamsell” – musical w trzech aktach do tekstu Wilhelma Trzeji (1938),
- „Englischer Walzer” na orkiestrę symfoniczną (1945),
- „Solo na pięć saksofonów” na orkiestrę jazzową (1945),
- „Polka” na cztery klarnety i zespół instrumentalny (1946),
- „Trzej weseli bracia” – solo na trzy puzony i zespół instrumentalny (1946),
- „Fantazja” na temat „Traviaty” G. Verdiego na orkiestrę symfoniczną (1947),
- „Kantylena” na temat „Melodii” A. Rubinsteina na orkiestrę symfoniczną (1947),
- „Lisi bieg polka” na cztery klarnety i orkiestrę symfoniczną (1948),
- „Suita śląska” na orkiestrę symfoniczną (1949),
- „Suita śląska” na orkiestrę dętą (1949),
- „Na trasie W-Z” fokstrot – fast na big band (1949),
- „Tempo, tempo” – galop na orkiestrę symfoniczną (1951),
- „O krasnoludkach i sierotce Marysi” – bajka muzyczna według Marii Konopnickiej (1953),
- „Wesoła wiadomość” fokstrot na orkiestrę symfoniczną i big band (1954),
- „Emanuela” na saksofon altowy i zespół jazzowy (1954),
- „Diabelski młyn” bebop na big band (1955),
- „Groteska” z fugą na temat „La Cumparsity” G.M. Rodrigueza na orkiestrę symfoniczną (1957),
- „Molo boogie” swing-boogie na big band (1957),
- „Siup na księżyc” – komedia muzyczna w trzech aktach, libretto Józef Prutkowski (1957),
- „Parafraza” „Lekkiej kawalerii” F. Suppe na orkiestrę symfoniczną i big band (1957),
- „Parafraza” „Marsza florentyńskiego” J. Fučíka na big band (1958),
- „Suita polskich krakowiaków” na orkiestrę symfoniczną (1959),
- „Appassionata” „Oczy czarne” na orkiestrę symfoniczną i big band (1960),
- „Parafraza” na tematy góralskie na orkiestrę symfoniczną (1960),
- „Parafraza” na własny temat na orkiestrę symfoniczną (1961),
- „Frasquita” parafraza według F. Lehára na orkiestrę symfoniczną i big band (1962),
- „Koncertowa parafraza” „François” według A. Karasińskiego na orkiestrę symfoniczną i big band (1965),
- „Kolorowa karuzela” fokstrot na big band (1966),
- „Wariacje na temat” „Mein Hut, der hat drei Ecken” na trąbkę i orkiestrę symfoniczną (1967),
- „Gershwin” parafraza części I i II na orkiestrę symfoniczną (1967),
- „Melodie świata” parafraza części I, II i III na orkiestrę symfoniczną (1969),
- „Melodie, które chętnie słuchamy” parafraza na orkiestrę symfoniczną (1969),
- „Hora staccato” taneczna igraszka na orkiestrę symfoniczną i orkiestrę dętą (1971),
- „Saksofony na huśtawce” solo na pięć saksofonów i orkiestrę dętą (1971),
- „Fantazja” na tematy góralskie na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1972),
- „Izabella” passodoble Z. Kotila, opracowanie na orkiestrę dętą (1972),
- „Parafraza” na temat „Perpetuum Mobile” J. Straussa na wielką orkiestrę dętą (1975),
- „Kálmán” parafraza części I i II na orkiestrę symfoniczną (1978),
- „Boże coś Polskę” – Suita dla Jana Pawła II na orkiestrę symfoniczną, orkiestrę dętą i trzy chóry (1979),
- „Enkelin-Suite” na orkiestrę symfoniczną (1984),
- „Englischer Walzer” (Walc angielski) na orkiestrę symfoniczną i big band (1991),
- „Sinfonische Erzählung” (Opowieść symfoniczna) (1998).
Opracowania arii i pieśni na orkiestrę symfoniczną
- Zbiór pieśni E. de Curtisa na głos i orkiestrę symfoniczną (m.in. „O nie zapomnij mnie”, „Dla ciebie Mario”, „Śpiewaj mi”, „Wróć do Sorrento”, „Kocham tak ogromnie”),
- Dwie pieśni C.A. Brixio na głos i orkiestrę symfoniczną („Desiderio”, „Dla ciebie Łucjo”),
- Zbiór pieśni operetkowych na głos i orkiestrę symfoniczną (w tym „Pieśń Tasilla” z operetki „Hrabina Marica” E. Kalmana, „Pieśń Armanda” z operetki „Błękitna maska” F. Reymonda, „Pieśń Juana” z operetki „Clivia” N. Dostala),
- Arie i pieśni wybrane z operetek F. Lehára na głos i orkiestrę symfoniczną (m.in. „Kraina uśmiechu”, „Wesoła wdówka”, „Paganini”) oraz inne popularne utwory (wśród nich: „Ave Maria” Ch. Gounoda, „O sole mio” E. Capui, „Santa Lucia” G. Coltrana, „Valencia” J. Padilli).
Muzyka teatralna i filmowa
- „Mąż pognębiony” (Molier),
- „Dom otwarty” (M. Balucki),
- „Wesele Figara” (Beaumarchais),
- „Igraszki z diabłem” (Jan Drda),
- „Nie trzeba się zarzekać” (A. Musset),
- „Panna bez posagu” (A.N. Ostrowski),
- Bajka muzyczna „O krasnoludkach i sierotce Marysi” (M. Konopnicka, reż. Z. Łozińska),
- „Kiss me Kate” (S. Spewack, muz. Cole Porter, reż. Jerzy Rakowiecki),
- „Cień” (W. Młynarski, reż. K. Dejmek),
- „Między brzegami” (reż. W. Lesiewicz).
Piosenki
- „Boję się twojej miłości” (J. Kondratowicz, Z. Zapert),
- „Brazylio, Brazylio” (A. Tylczyński),
- „Coś się zaczyna” (J. Dumnicka),
- „Gdy ty się śmiejesz” (T. Sliwiak),
- „Jak przyjemnie maszerować” (E. Czerny),
- „Już północ” (A. Tylczyński),
- „Meine Puppe heißt Marie-Luise” (B. Czerny),
- „Moja lala ma na imię Kasia” (A. Tylczyński),
- „Moja miłość to Warszawa” (J. Dumnicka),
- „Motyle w sweterkach” (J. Dumnicka),
- „Nasza miłość ma kolor jesieni” (A. Tylczyński, Z. Zapert),
- „Nietrudno zerwać kwiat” (W. Skrzypiński),
- „Marzenia dziewcząt” (Z. Kaszkur, Z. Zapert),
- „Pójdę wszędzie z tobą” (A. Tylczyński),
- „Uczucie stare jak świat” (E. Czerny),
- „Graj, Sabało” (J. Dumnicka),
- „Nie trzeba marzeń” (W. Skrzypiński),
- „Tango pełne słońca” (E. Czerny).
Sygnały
- Sygnał Festiwalu Sopockiego,
- Sygnał Orkiestry Edwarda Czernego,
- Sygnał Orkiestry Tanecznej Polskiego Radia,
- Sygnał Orkiestr Związku Zawodowego Kolejarzy.
Przypisy
- WacławW. Panek WacławW., Czerny Edward, [w:] ElżbietaE. Dziębowska (red.), Encyklopedia muzyczna PWM, wyd. I, t. 2 CD suplement, Kraków: PWM, 01.01.2001 r., s. 59-60, ISBN 978-83-224-0722-6.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Michał Rosa | Jan Riesenkampf | Bartosz Martyna | Magda Butrym | Jarosław Sypniewski | Krystyna Piotrowska | Marian Michalik | Marek Turek | Anna Kutkowska | Tomasz Kokott | Michał Żurawski (aktor) | Halina Golanko | Krzysztof Nitsch | Jacek Mikuła | Ilona Kuśmierska | Renata Schumann | Jakub Burzyński | Andrzej Walter | Krystian Zimerman | Henryk GrychnikOceń: Edward Czerny (muzyk)