DB Cargo Polska, wcześniej znane jako DB Schenker Rail Polska do kwietnia 2016 roku, to przedsiębiorstwo kolejowe z siedzibą w Zabrzu, które specjalizuje się w szerokim zakresie działalności związanej z transportem kolejowym. Oprócz organizacji przewozów kolejowych, firma angażuje się w wydobycie piasku, obsługę bocznic oraz utrzymanie taboru.
Warto dodać, że od lipca 2009 roku DB Cargo Polska stało się częścią niemieckiego koncernu Deutsche Bahn, co wpłynęło na rozwój i modernizację usług oferowanych przez to przedsiębiorstwo. Współpraca z międzynarodowym liderem w branży transportowej przyczyniła się do wzrostu efektywności i jakości usług transportowych.
Obecną strukturę DB Cargo Polska tworzą dwie istotne grupy kapitałowe – PCC Logistics, w tym grupa Rybnik oraz PTK Holding. Spółki te, które wchodzą w skład powyższych grup, działają na polskim rynku od kilku dekad, co świadczy o ich doświadczeniu oraz przemyślanej strategii rozwoju w sektorze transportu kolejowego.
Historia
Historia przedsiębiorstwa sięga pierwotnie Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, które miało swoją siedzibę w Katowicach. W 1990 roku wyodrębniono z niego Kopalnię Piasku „Szczakowa” S.A., a następnie przekształcono ją w PCC Rail Szczakowa S.A., która później uzyskała status PCC Rail S.A.
W lipcu 2009 roku PCC Rail weszło w skład koncernu Deutsche Bahn, po wcześniejszej przynależności do europejskiego koncernu PCC SE z siedzibą w Duisburgu. Od listopada tego samego roku do kwietnia 2016 roku firma funkcjonowała pod nazwą DB Schenker Rail Polska S.A.
Bezpośrednio przed akwizycją przez Deutsche Bahn, PTK Holding, do którego należało 7 podmiotów, koncentrowało swoją działalność na obsłudze towarowych przewozów kolejowych oraz zarządzaniu bocznicami kolejowymi. W zakres działalności wchodziła również obsługa terminali kontenerowych oraz remonty taboru kolejowego, a także utrzymanie i naprawy układów torowych oraz prace ziemne.
Grupa PCC przed akwizycją składała się z ponad 20 spółek, w tym obecnego DB Port Szczecin. Główne obszary działalności dotyczyły świadczenia usług przewozowych z wykorzystaniem własnego taboru oraz eksploatacji i sprzedaży piasku używanego w górnictwie, budownictwie i odlewnictwie.
W lipcu 2009 roku koncern Deutsche Bahn nabył grupę PCC Logistics, natomiast we wrześniu tego samego roku była to grupa PTK Holding. W wyniku tych przekształceń PCC Rail przyjęło nazwę DB Schenker Rail Polska, a PTK Holding przemianowano na DB Schenker Rail Zabrze. Połączenie tych dwóch podmiotów w jedną strukturę pod marką DB Schenker Rail Polska zaowocowało powstaniem największego poza polskim Skarbem Państwa przedsiębiorstwa świadczącego usługi kolejowych przewozów towarowych w naszym kraju. Przedsiębiorstwo to stało się częścią paneuropejskiej sieci kolejowej Deutsche Bahn.
3 stycznia 2011 roku miało miejsce połączenie poprzez przejęcie przez DB Schenker Rail Polska S.A. kilku spółek, takich jak DB Schenker Rail Rybnik S.A., DB Schenker Rail Zabrze S.A., Trawipol Sp. z o.o., NZTK Sp. z o.o., Energoport Sp. z o.o. oraz PUT Trans-PAK Sp. z o.o. W wyniku tego kapitał spółki wzrósł z 5,72 mln PLN do 18,5 mln PLN.
Ostatecznie, 29 kwietnia 2016 roku, przedsiębiorstwo zmieniło swoją nazwę z DB Schenker Rail Polska na DB Cargo Polska.
Działalność
DB Schenker Rail Polska powstała w 2009 roku, łącząc firmy, które były ukierunkowane głównie na transport węgla. Dzięki korzystnemu położeniu w Europie Środkowej oraz rozbudowanej sieci logistycznej, stała się kluczowym graczem w dziedzinie przewozów kolejowych w tym regionie.
Przedsiębiorstwo dysponuje lokomotywami typu Class 66, co zwiększa efektywność świadczonych usług. Posiadając licencję na kolejowy transport towarów od października 2003, obecnie jest największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. W skład DB Cargo Polska wchodzi również trzy zakłady napraw, które zajmują się konserwacją lokomotyw, wagonów oraz maszyn górniczych.
Firma zapewnia kompleksowe usługi transportowe i logistyczne, w tym specjalizację w przewozie węgla oraz artykułów chemicznych. Oferuje także oleje mineralne oraz materiały budowlane. Dzięki współpracy z innymi firmami należącymi do grupy Deutsche Bahn, DB Cargo Polska zapewnia bezpośrednie powiązania sieciowe pomiędzy Niemcami a Polską, a także transport transgraniczny do Ukrainy, Białorusi i Rosji.
W 2010 roku wolumen transportu wyniósł blisko 90 milionów ton. Były to głównie węgiel, produkty chemiczne oraz materiały budowlane, a praca przewozowa osiągnęła 4 miliardy tonokilometrów. DB Cargo Polska dysponuje ponad 6700 wagonami oraz 380 lokomotywami (spalinowymi i elektrycznymi), a jej zespół liczy około 3155 pracowników.
Przedsiębiorstwo oferuje także usługi bocznicowe, które obejmują przewozy wewnątrz infrastruktury kolejowej, obsługę punktów załadunkowych oraz remonty. Dzięki dostępowi do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, DB Cargo Polska jest w stanie zapewnić transport zarówno w obrębie kraju, jak i do pozostałych krajów Europy Środkowej i Zachodniej.
Struktura organizacyjna
W skład DB Cargo Polska wchodzą następujące podmioty:
- DB Cargo Polska S.A., Zabrze,
- DB Port Szczecin Sp. z o.o., Szczecin,
- Infra SILESIA S.A., Rybnik (kliknij tutaj),
- DB Cargo Spedkol Sp. z o.o., Kędzierzyn-Koźle.
Oferowane usługi
DB Cargo Polska oferuje trzy główne produkty, będące fundamentalnymi elementami działalności firmy:
- skład całopociągowy,
- pociąg liniowy Śląsk,
- międzynarodowe przewozy towarowe (region wschodni).
Składy całopociągowe
Przewozy towarów masowych odbywają się w formie składów całopociągowych na terenie Europy Środkowej i Zachodniej. To główny obszar działalności DB Cargo Polska, który obejmuje transport węgla, materiałów budowlanych oraz produktów chemicznych. Przesyłki są realizowane bez konieczności ich rozdzielania, co odbywa się na podstawie jednego listu przewozowego.
Pociąg liniowy Śląsk
Pociąg liniowy Śląsk to usługa, która zapewnia połączenie między Śląskiem a Europą Zachodnią, przechodząc przez Niemcy. Dzięki temu możliwy jest transport towarów na całym obszarze Europy. W skład oferty wchodzą przewozy pojedynczych wagonów z niemieckiego Seddin (w pobliżu Berlina) do 22 punktów zdawczo-odbiorczych na Śląsku, m.in. w okolicach Wrocław Gądów, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice oraz Jaworzno Szczakowa.
Pociąg ten jest przystosowany do przewozu zarówno surowców chemicznych, jak i wyrobów stalowych oraz towarów konsumpcyjnych, w tym sprzętu AGD.
Międzynarodowe przewozy towarowe
DB Cargo Polska również realizuje przewozy międzynarodowe, obejmujące między innymi tranzyt, import oraz eksport towarów pomiędzy krajami bałtyckimi oraz krajami Europy Środkowej i Zachodniej.
Przypisy
- DB Cargo Polska S.A. | Deutsche Bahn AG [online], www.rail.dbschenker.pl [dostęp 11.05.2018 r.]
- Rzut oka na jednego z największych prywatnych przewoźników kolejowych | DB Cargo Polska S.A. [online], pl.dbcargo.com [dostęp 12.06.2017 r.]
- DB Schenker Rail Polska zmienił nazwę na DB Cargo Polska. rynek-kolejowy.pl, 29.04.2016 r. [dostęp 29.04.2016 r.]
- DB Cargo Polska S.A. - Skład zarządu DB Cargo Polska S.A [online], dbcargo.com [dostęp 31.05.2021 r.]
- a b Jacek Chiżyński: Operatorzy prywatni w Polsce – podsumowanie działalności, „Świat Kolei” nr 11/2010.
- Wojciech Śmiech. Wielka ofensywa DB Schenker Rail Polska. „Rynek Kolejowy”. 12/2010.
- Krajowy Rejestr Sądowy, KRS 0000057814.
- DB Schenker Rail Polska – Najmłodsza latorośl w rodzinie DB.
- DB Cargo Polska S.A. | Deutsche Bahn AG [online], www.rail.dbschenker.pl [dostęp 11.05.2018 r.]
- Waldemar Preussner: PCC – całe moje życie. 13.02.2007 r.
- CTL Logistics: zza pleców kolei. 13.02.2007 r.
Oceń: DB Cargo Polska